Zależność sprzedaży w sklepie odzieżowym a bezrobociem

Zależność sprzedaży w sklepie odzieżowym a bezrobociem

Właściciel małego sklepu odzieżowego w Głogowie zastanawia się czy sprzedaż ubrań uzależniona jest od bezrobocia w jego mieście. Analiza ta potrzebna jest do podjęcia decyzji o  powiększeniu asortymentu. Z tego co obserwuje w mieście, jak i danych dostępnych w urzędzie, telewizji czy prasie bezrobocie będzie rosło. Aby zwiększyć przychody właściciel musi podjąć decyzję minimalizując ryzyko niepowodzenia.

Współzależność sprzedaży a bezrobociem

Aby wiedzieć jaka jest współzależność sprzedaży w jego sklepie a bezrobociem w mieście należy obliczyć korelację pomiędzy tymi danymi. Właściciel przygotował dane dotyczące sprzedaży, które pogrupował na odzież premium, o cenie jednostkowej powyżej 50 zł jak i odzież standardową gdzie cena nie przekroczyła tej wartości. Do tego dane o bezrobociu znalazł na stronach urzędu statystycznego. Dane przedstawiają bezrobocie w tys. Od stycznia 2012 do czerwca 2013 roku.

01

Korelację najlepiej obliczyć za pomocą Excela.

Obliczamy korelację

W menu Dane klikamy w „analiza danych”. W okienku zaznaczamy „korelacja”

02

Zakres wejściowy to dane wraz z tytułami: komórki B1:D19

Zaznaczamy grupowanie wg kolumn ponieważ mamy dane uszeregowane pionowo, według miesięcy.

Zaznaczamy „tytuły w pierwszym wierszu”

Zakres wyjściowy to pierwsza komórka w której mają wyświetlić się wyniki analizy. W tym przypadku jest to komórka F2.

Interpretacja wyników sprzedaży

Współczynnik korelacji należy zawsze do przedziału od -1 do 1. Współczynnik ten bliski 1 oznacza, że dane są od siebie silnie zależne. Innymi słowy, im wartość jest wyższa tym zależność pomiędzy sprzedażą a bezrobociem jest większa. Korelacja ujemna oznacza, iż wzrost jednego czynnika powoduje spadek drugiego. Korelacja bliska 0 oznacza, iż nie ma zależności pomiędzy bezrobociem a sprzedażą danego typu ubrań.

 

03

Tabela pokazuje korelację dla danych. Korelacja pomiędzy bezrobociem a sprzedażą odzieży premium wynosi -0,806 (komórka G4) lub inaczej 80,6%. Oznacza to iż jest silna zależność ujemna  pomiędzy tymi danymi. Jeśli bezrobocie wzroście o 1% to sprzedaż odzieży premium spadnie o 0,806%. Korelacja pomiędzy bezrobociem a sprzedażą odzieży standard wynosi 0,0479 (komórka G5) i jest biska zeru. To oznacza, iż bezrobocie w regionie na tym poziomie nie wpływa znacząco na sprzedaż tego rodzaju odzieży. Korelacja pomiędzy odzieżą premium a odzieżą standard wynosi -0,14 i także jest bliska zeru.

Górna część tabeli jest pusta, gdyż excel nie dubluje wyników tzn korelacja pomiędzy bezrobociem a sprzedażą odzieży premium jest taka sama jak sprzedażą odzieży premium a bezrobociem; kolejność nie ma tu znaczenia. Górna część tabeli wyglądałaby tak samo jak dolna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *