Wpływ działań e-marketingowych w branży pianek montażowych

Wpływ działań e-marketingowych w branży pianek montażowych

Wiosna to szczególny okres w branży budowlanej. Znaczna część konsumentów przeprowadza remonty, odnawia mieszkania czy też planuje odświeżenie niektórych pomieszczeń. Wyższa sezonowość na produkty remontowe powoduje większą walkę o klienta a tym samym wzrost działań reklamowych. Emisja reklamy powoduje nie tylko wzrost sprzedaży danej firmy ale także pośrednio wpływa na firmy konkurencyjne. Dzieje się tak ponieważ ludzie zapamiętują nie tylko nazwę firmy ale także wchodzą na strony konkurencji aby porównać oferty.

Czy działania firm konkurencyjnych wpłynęły na ich rozpoznawalność?

Dział marketingu firmy z branży pianek montażowych chciałby wiedzieć jaka jest współzależność poszczególnych firm z branży podczas szczytu sezonowego. W tym celu zebrano dane wyszukiwani poszczególnych firm z Google Trends z ostatnich 30 dni, w których działania reklamowe były wysoce zintensyfikowane. Dział marketingu chciałby wiedzieć jak ostatnie działania marketingowe poszczególnych firm wpłynęły na firmy konkurencyjne, czy zmieniły coś w postrzeganiu, rozpoznawalności firm na rynku?

Aby wiedzieć jaka jest współzależność, czy też współwyszukiwanie, firm konkurencyjnych z danej branży należy obliczyć korelację pomiędzy tymi firmami.

01

Korelacja

Korelację najlepiej obliczyć za pomocą Excela. W menu Dane klikamy w „analiza danych”. W okienku zaznaczamy „korelacja”

02

Zakres wejściowy to dane wraz z tytułami: komórki A3:E32

Zaznaczamy grupowanie wg kolumn ponieważ mamy dane uszeregowane pionowo, według dni kampanii.

Zaznaczamy „tytuły w pierwszym wierszu”

Zakres wyjściowy to pierwsza komórka w której mają wyświetlić się wyniki analizy. W tym przypadku jest to komórka I4

03

Współczynnik korelacji należy zawsze do przedziału od -1 do 1. Współczynnik ten bliski 1 oznacza, że dane są od siebie silnie zależne. Innymi słowy, im wartość jest wyższa tym zależność pomiędzy wyszukiwaniem danej firmy a firmy konkurencyjnej jest większa. Korelacja ujemna oznacza, iż wzrost jednego czynnika powoduje spadek drugiego. Korelacja bliska 0 oznacza, iż nie ma zależności pomiędzy wyszukiwaniem danej firmy a firmy konkurencyjnej.

Interpretacja wyników badań konkurencji

Tabela pokazuje korelację dla poszczególnych firm z branży pianek montażowych w okresie 30 dni silnych działań e-marketingowych. Najwyższa korelacja występuje pomiędzy den braven a tytan (komórka M9) i wynosi 0,708 czyli 70,8%. Oznacza to iż jest silna zależność w współwyszukiwaniu tych dwóch firm. Jeśli użytkownicy szukają firmy den braven to na 70,8% także będą wyszukwiać piankę montażową tytan. W przypadku firmy Helios i super plus korelacja wynosi -0,206 (komórka J7) lub interpretując dane -20,6%. Oznacza to, że są to firmy której wzrost wyszukiwani jednej z nich doprowadza do spadku zainteresowania drugiej.

04

Tabela przedstawia wyniki korelacji sformatowane na zapis procentowy.

Górna część tabeli jest pusta, gdyż excel nie dubluje wyników tzn korelacja pomiędzy firmą 3 i 4 jest taka sama jak pomiędzy 4 i 3; kolejność nie ma tu znaczenia. Górna część tabeli wyglądałaby tak samo jak dolna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *