Ustalenie cen sprzedaży poprzez zaokrąglenie cen w górę do 50 gr

Ustalenie cen sprzedaży poprzez zaokrąglenie cen w górę do 50 gr

Częstym problemem spotykanym przy prowadzeniu sklepu jest ustalenie ceny sprzedaży atrakcyjnie wyglądającej dla potencjalnych klientów. Zakup produktów w hurtowni po określonej cenie, dodanie marży sklepu i wyliczenie ceny brutto powoduje, iż końcowa cena dla klienta nie zawiera końcówek 49 gr lub 99 gr. Aby w szybki sposób ustalić końcową cenę dla klienta należy przygotować dane jak na poniższym wykresie.

01

W kolumnie B podana jest cena netto po której produkty zostały zakupione w hurtowni. W kolumnie C podane są ceny brutto. Kolumna E to marża jaką właściciel sklepu chciałby osiągnąć przy sprzedaży produktów. W kolumnie F policzono detaliczną cenę netto po dodaniu marży. Dla przykładu w komórce F4 wstawiono =B4+B4*E4. W kolumnie G obliczono cenę brutto mnożąc cenę netto przez 1,23. Jak widać w tej kolumnie ceny, które zostały policzone, mają końcówki groszowe w wysokości 0,70; 0,10 czy 0,30 co nie wygląda zachęcająco.

Ustalenie cen sprzedaży

Pierwszym krokiem ustalenia cen sprzedaży będzie zaokrąglenie cen brutto za pomocą funkcji ZAOKR.GÓRA dostępnej w excelu. Obliczenia te należy przeprowadzić w kolumnie I tak jak na rysunku poniżej

02

W komórce I4 wstawiono =ZAOKR.GÓRA(G4*2;0), czyli zaokrąglenie do zera miejsc po przecinku ceny w komórki G4. Pomnożenie ceny z komórki G4 przez 2 powoduje to iż ceny z końcówką powyżej 51 groszy będą miały finalnie końcówkę 99 gr, zaś ceny w końcówką poniżej 51 gr będą miały końcówkę 49 gr. Aby wstawić tą funkcję w komórce I4 okno dialogowe dla ZAOKR.GÓRA należy wypełnić następująco.

03

W kolejny krok to podzielenie wyniku zaokrąglenia przez 2, co obliczono w kolumnie J. Dzięki temu mamy już ceny od których należy odjąć 0,01 zł. Dla przykładu w komórce K4 wpisano =J4-0,01. W ten sposób otrzymano ceny brutto po których można oferować produkty w sklepie, które wyglądają atrakcyjnie dla klientów a jednocześnie pozwalają na osiągnięcie zakładanej marży sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *