Sprzedaż w sklepie z winami a optymalna ilość wysyłek newslettera

Sprzedaż  w sklepie z winami a optymalna ilość wysyłek newslettera

Właściciel firmy zajmującej się importem drogich win na w ofercie 30 butelek bardzo drogiego francuskiego wina. Ponieważ ilość butelek jest mała i ograniczona to są one zarezerwowane dla najbardziej lojalnych koneserów. Lojalni klienci mieli możliwość zapisania się na newsletter i w ten sposób są informowani o nowych dostawach. Na newsletter zapisało się 600 klientów. Właściciel chciałby wiedzieć do ilu z nich ma wysłać informację o nowej dostawie tak aby każdy z klientów miał możliwość zakupu wina. Wiadomo także, iż przeciętna wysyłka informacji w newsletterze kończy się zakupem w 7% przypadków. Jakie jest prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych klientów jeśli właściciel wyśle informacje do wszystkich 600 klientów? Do ilu klientów należy wysłać newsletter aby prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych klientów nie przekroczyło 10%?

01

Powyższy wykres przedstawia dane zapisane w arkuszu Excela. W komórce B5 pomnożono ilość wysyłek newslettera (600) przez 7% skuteczności.

Analiza ilości wysyłek newslettera

Aby odpowiedzieć na pierwsze z tych pytań należy skorzystać z funkcji „Rozkład.dwum” dostępnej w Excelu na karcie „narzędzie główne” w funkcjach statystycznych. Obliczenie te dokonano w komórce E2.

Po kliknięciu w funkcję „rozkład.dwum” wyskakuje okno dialogowe które wypełniamy w następujący sposób:

02

Liczba_s jest to ilość torebek jaka jest w specjalnej ofercie butiku. W naszym przykładzie jest to 30.

Próby to ilość klientów zapisanych na newsletter – 600.

Prawdopodobieństwo_s to wynik sprzedażowy z wysyłki newslettera, czyli 7% klientów którzy kupowali produkt promowany poprzez ten kanał komunikacji.

W polu „skumulowany” wpisujemy 1 to oznacza, iż chcemy obliczyć prawdopodobieństwo chęci zakupu przez 30 lub mniejszej ilości klientów.

Proszę zwrócić uwagę, iż funkcja rozklad.dwum wyliczy prawdopodobieństwo zakupu 30 lub mniejszej ilości butelek, także jeśli chcemy wyliczyć prawdopodobieństwo 31 i większej ilości sprzedaży musimy jeszcze wprowadzić formułę 1-rozkład.dwum.

03

W komórce E2 mamy wynik 2,8%, natomiast aby wyliczyć prawdopodobieństwo 31 i większej ilości sprzedaży musimy tą liczbę odjąć od 1. W komórce F2 mamy wynik 97,2%. Oznacza to, iż wysyłka newslettera to 600 klientów spowoduje, iż na 97,2% będzie więcej chętnych na produkt niż dostępnych butelek wina.

Do ilu klientów należy wysłać newsletter?

Teraz należy odpowiedzieć na pytanie do ilu klientów należy wysłać newsletter aby prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych na 30 butelek wina wyniosło 10%. W tym celu należy skorzystać z funkcji „szukaj wyniku”. Funkcja ta jest dostępna na karcie „dane”, w menu „narzędzia danych” należy kliknąć w „analiza symulacji” i tam będzie dostępna funkcja „szukaj wyniku”.

04

W oknie dialogowym wpisujemy:

Ustaw komórkę: w naszym przykładzie będzie to komórka F2 – w tej chwili wskazująca 97,2%

Wartość – 10%, ponieważ chcemy aby prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych klientek na torebki wyniosło maksymalnie 10%

Zmieniając komórkę – B3, czyli komórka w której zapisana została ilość klientek, w tej chwili 600.

05

W komórce B3 został wyświetlony wynik naszych obliczeń, który wynosi 348 wysyłki. Dzięki tej ilości wysyłek prawdopodobieństwo zainteresowania 30 butelkami wina nie przekroczy 30 klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *