Sprzedaż produktu a rodzaj promocji w sklepie internetowym

Sprzedaż produktu a rodzaj promocji w sklepie internetowym

Właściciel sklepu internetowego chciałby podnieść sprzedaż. Do tej pory aby zachęcić do kupna produktów przeprowadzał trzy różne rodzaje promocji czasowych: oferował dostawę gratis przy zamówieniach powyżej 150 zł, promocję pt „czwarty produkt gratis” a także oferował rabat w wysokości 10% na produkty dostępne w sklepie. Wyniki sprzedaży tygodniowych przedstawia wykres poniżej.

01

Przedsiębiorca chciałby wiedzieć, który rodzaj promocji generuję najwyższy obrót w sklepie. Średnie ilości sprzedaży można łatwo policzyć i zostało to przedstawione w wierszu 9, natomiast pojawia się pytanie czy średnie te są od siebie znacząco różne. Biorąc pod uwagę możliwość tego, iż wyniki te dla każdej z promocji nie są znacząco różne w stosunku do innych promocji, przedsiębiorca może wyciągnąć złe wnioski a tym samym źle pokierować następnymi promocjami co może odbić się na sprzedaży. Do tego momentu promocje były przeprowadzane w sposób losowy tzn w jednym tygodniu była „dostawa gratis” i bez względu na wyniki w następnym tygodniu mogła być „czwarty produkt gratis” czy też rabat 10%. Przedsiębiorca uważa, że głównym czynnikiem sprzedaży był właśnie rodzaj promocji, przy innych czynnikach (reklama, oferta konkurencji) mało wpływających na sprzedaż w danym tygodniu.

Jaki rodzaj promocji zwiększa sprzedaż

Takie założenie pozwala nam skorzystać z jednoczynnikowej analizy wariancji, ponieważ wierzymy, że na wielkość sprzedaży wpływa najwyżej jeden czynnik (rodzaj promocji). Gdyby właściciel sklepu internetowego zakładał, iż oprócz pozycji książki wpływ ma jeszcze inny czynnik, musielibyśmy użyć dwuczynnikowej analizy wariancji.

Aby przeprowadzić analizę danych, musimy skorzystać z Excela. W tym celu wybieramy z menu Narzędzia polecenie Analiza danych, zaznaczamy pozycję Analiza wariancji, jednoczynnikowa i po kliknięciu  przycisku OK. wypełniamy okno dialogowe tak jak na rysunku:

02

Dane zakresu wejściowego, łącznie z nazwami, podane są w komórkach B2:D7

Zaznaczamy pole wyboru Tytuły, ponieważ pierwszy wiersz zakresu wejściowego zawiera nazwy poszczególnych promocji.

Zaznaczamy opcję Grupowanie według kolumn, ponieważ dane są umieszczone w kolumnach.

Jako lewy górny róg zakresu wyjściowego (miejsce w którym mają zostać wyświetlone wyniki) wskazujemy komórkę G2

Podana wartość alfa nie jest istotna dla naszego przykładu i możemy użyć standardowej.

03

W komórkach J6:J8 widzimy obliczoną średnią sprzedaż w zależności od promocji. Gdy sklep przeprowadza promocję polegającą na gratisowej dostawie, wówczas średnia sprzedaż wynosi 122,25. Gdy promocja polega na dodaniu czwartego produktu gratis, średnia sprzedaż tygodniowa wynosi 101,2 szt.. Dla rabatu w wysokości 10% średnia tygodniowa sprzedaż wynosi 112 szt.. Najistotniejsza dla przedsiębiorcy informacja jest umieszczona w komórce L13. Ponieważ wartość p wynosi 0,13875 (komórka J13) i jest mniejsza niż umowna granica 0,15, możemy uznać, że policzone wartości średnie są znacząco różne. A tym samym na sprzedaż znaczący wpływ ma rodzaj promocji przygotowywanej przez sklep internetowy. W tym momencie właściciel firmy powinien skupić się na promocji „dostawa gratis”, ponieważ jest najwyższa średnia ilość sprzedaży. Główne zadanie jakie stoi w tej chwili przed przedsiębiorcą to określenie kwoty przy której oferuje darmową dostawę tak aby maksymalizować sprzedaż. Należy to obliczyć w ten sam sposób w jaki była przeprowadzona powyższa analiza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *