Sprzedaż kosmetyków w salonie urody w zależności od ekspozycji

Sprzedaż kosmetyków w salonie urody w zależności od ekspozycji

Właścicielka salonu kosmetycznego, oprócz usług które oferuje standardowo takich jak manicure, pedicure, solarium, masaże lecznicze, sprzedaje także kosmetyki z górnej półki cenowej. Kosmetyki te nie są dostępne w hipermarketach czy supermarketach a marki tych kosmetyków nie są szeroko znane. W związku z tym ich sprzedaż w dużej części uzależniona jest od czasu w jakim potencjalna klientka ma styczność z ekspozycją tychże kosmetyków. Im klientka na dłużej zwróci uwagę na tego typu kosmetyki tym prawdopodobieństwo zakupu jest wyższe.

Jak zwiększyć sprzedaż?

Właścicielka chce wiedzieć, czy umieszczenie regału w konkretnym miejscu w salonie kosmetycznym ma wpływ na sprzedaż. A bardziej konkretnie, czy ma w ogóle znaczenie umieszczenie regału z kosmetykami w pokoju zabiegowym, w solarium czy też w holu salonu kosmetycznego?

Właścicielka chce wiedzieć, czy kosmetyki sprzedają się lepiej gdy są wystawione w pokoju zabiegowym, solarium czy też w recepcji. W tym celu dokonano obserwacji sprzedaży w kolejnych 12 tygodniach. W czterech tygodniach regał z kosmetykami był umieszczony w pokoju zabiegowym, w pięciu tygodniach w pokoju z solarium, a w trzech tygodniach w recepcji salonu kosmetycznego. Czy dane te wskazują na znaczący wpływ umieszczenia regału z kosmetykami na ich sprzedaż?

01

Wpływ jednego czynnika na sprzedaż

Ponieważ na sprzedaż ma wpływ tylko jeden czynnik, czyli umieszczenie regału z kosmetykami, to takie założenie pozwala nam skorzystać z jednoczynnikowej analizy wariancji. Gdyby właścicielka salonu kosmetycznego zakładała, iż oprócz umieszczenia kosmetyków, wpływ na sprzedaż ma jeszcze inny czynnik, musielibyśmy użyć dwuczynnikowej analizy wariancji.

Aby przeprowadzić analizę danych, musimy skorzystać z Excela. W tym celu wybieramy z menu Narzędzia polecenie Analiza danych, zaznaczamy pozycję Analiza wariancji, jednoczynnikowa i po kliknięciu  przycisku OK. wypełniamy okno dialogowe tak jak na rysunku:

02

Dane zakresu wejściowego, łącznie z nazwami, podane są w komórkach A2:C7

Zaznaczamy pole wyboru Tytuły, ponieważ pierwszy wiersz zakresu wejściowego zawiera nazwy (przód, tył, środek).

Zaznaczamy opcję Grupowanie według kolumn, ponieważ dane są umieszczone w kolumnach.

Jako lewy górny róg zakresu wyjściowego (miejsce w którym mają zostać wyświetlone wyniki) wskazujemy komórkę E2

Podana wartość alfa nie jest istotna dla naszego przykładu i możemy użyć standardowej.

03

Ponieważ wartość p wynosi 0,119995 (komórka J13), jest niższa niż 0,15, możemy uznać, że policzone wartości średnie są znacząco różne. A tym samym na sprzedaż ma wpływ umieszczenie regału z kosmetykami. W komórkach H6:H8 widzimy średnią sprzedaż w zależności od umieszczenia kosmetyków w salonie. Gdy regał jest wystawiony w pokoju zabiegowym średnia sprzedaż wynosi 48,5 szt.: gdy regał jest wystawiony w pokoju z solarium średnia sprzedaż wynosi 44,8: a gdy regał jest wystawiony na recepcji średnia sprzedaż wynosi 40 sztuk tygodniowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *