Optymalna ilość wysyłek newslettera w zależności od ilości promowanych produktów

Optymalna ilość wysyłek newslettera w zależności od ilości promowanych produktów

Właścicielka małego butiku w Poznaniu ma w ofercie promocyjnej 40 modnych torebek. Ponieważ liczba tych torebek jest mała to są one zarezerwowane tylko dla stałych klientek, które wpisały się na newsletter. Na tenże newsletter zapisało się 850 najlepszych klientek, które regularnie dostają informacje o promocjach w butiku. Dodatkowo wiadomo, iż przeciętnie wysyłka tego typu informacji kończy się zakupem u 5% klientek. Jakie jest prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych klientek jeśli właścicielka butiku wyśle newsletter do wszystkich 850 klientek? Do ilu klientek należy wysłać maila aby prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych klientek wyniosło tylko 10%?

01

 

Powyższy wykres przedstawia dane wrzucone do arkusza Excela. W komórce B5 pomnożono ilość wysyłek newslettera (850) przez 5% skuteczności.

Obliczenie ilości wysyłek newslettera

Aby odpowiedzieć na pierwsze z tych pytań należy skorzystać z funkcji „Rozkład.dwum” dostępnej w Excelu na karcie „narzędzie główne” w funkcjach statystycznych. Po kliknięciu w funkcję „rozkład.dwum” wyskakuje okno dialogowe które wypełniamy w następujący sposób:

02

 

Liczba_s jest to ilość torebek jaka jest w specjalnej ofercie butiku. W naszym przykładzie jest to 40.

Próby to ilość klientek zapisana na newsletter – 850

Prawdopodobieństwo_s to wynik sprzedażowy z wysyłki newslettera, czyli 5% klientek które kupowały produkt promowany poprzez ten kanał komunikacji firmy z klientkami.

W polu „skumulowany” wpisujemy 1 to oznacza, iż chcemy obliczyć prawdopodobieństwo chęci zakupu przez 40 lub mniej klientek.

Proszę zwrócić uwagę, iż funkcja rozklad.dum wyliczy prawdopodobieństwo zakupu 40 lub mniejszej ilości torebek, także jeśli chcemy wyliczyć prawdopodobieństwo 41 i większej ilości sprzedaży musimy jeszcze wprowadzić formułę 1-rozkład.dwum.

W komórce E2 mamy wynik 38,47%, natomiast aby wyliczyć prawdopodobieństwo 41 i większej ilości sprzedaży musimy tą liczbę odjąć od 1. W komórce F2 mamy wynik 61,5%. Oznacza to, iż wysyłka newslettera to 850 klientek spowoduje, iż na 61,5% będzie więcej chętnych na produkt niż dostępnych ilości.

04

Optymalna ilość wysyłek newslettera

Teraz należy odpowiedzieć na pytanie do ilu klientek należy wysłać newsletter aby prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych na 40 torebek wyniosło 10%. W tym celu należy skorzystać z funkcji „szukaj wyniku”. Funkcja ta jest dostępna na karcie „dane”, w menu „narzędzia danych” należy kliknąć w „analiza symulacji” i tam będzie dostępna funkcja „szukaj wyniku”.

 

05

W oknie dialogowym wpisujemy:

Ustaw komórkę: w naszym przykładzie będzie to komórka F2 – w tej chwili wskazująca 61,5%

Wartość – 10%, ponieważ chcemy aby prawdopodobieństwo nadwyżki chętnych klientek na torebki wyniosło maksymalnie 10%

Zmieniając komórkę – B3, czyli komórka w której zapisana została ilość klientek, w tej chwili 850.

06

 

W komórce B3 został wyświetlony wynik naszych obliczeń, który wynosi 664 wysyłki. Dzięki tej ilości wysyłek prawdopodobieństwo zainteresowania 40 torebkami większej ilości klientek niż 40 wynosi tylko 10%.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *