Czy firmy z branży producentów obuwia pozycjonują się na te same frazy?

Czy firmy z branży producentów obuwia pozycjonują się na te same frazy?

Publikacja ta sugeruje jak przeprowadzić porównanie pozycjonowania w naturalnych wynikach wyszukiwania firm konkurencyjnych znając tylko część fraz, na które firmy się pozycjonują.

Wybór metody do analizy pozycjonowania

Zarząd firmy produkującej i dystrybuującej obuwie rozpatruje zwiększenie środków na pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania. Zarząd firmy zastanawia się czy pozycjonowanie przedsiębiorstwa, jest podobne jak głównej firmy konkurencyjnej. W tym celu zbadano pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania dla 45 fraz w branży producentów obuwia, które są najczęściej klikalne przez użytkowników. Rezultaty wskazują pozycję od 1 do 10 dla firmy reprezentowanej przez zarząd jak i firmy konkurencyjnej. Rezultaty zawierają informacje czy na tych pozycjach dany producent jest obecny bądź go nie ma. W tym momencie zarządu nie interesuje, czy przedsiębiorstwo lepiej pozycjonuje się na dane frazy. Informacją podstawową na tą chwilę jest chęć porównania pozycjonowania głównych firm konkurencyjnych: czy pozycjonują się na te same frazy. Podsumowując:

1.       jeśli chcemy zbadać czy firmy pozycjonują się na te same frazy, należy wybrać podstawowe frazy w branży i zbadać obecności na pozycjach 1-10 – o tego typu analizie jest ten artykuł.

2.       jeśli chcemy znać, który producent trafniej się pozycjonuje, powinno się zgromadzić dane o pozycjach producentów obuwia na wybranych frazach. Tego typu analiza jest dostępna pod tym linkiem.

Aby odpowiedzieć na pytanie zarządu: czy pozycjonowanie dwóch producentów konkurencyjnych jest dokonywana na te same frazy, należy przeprowadzić test dla dwóch frakcji. Jest to badanie, które przeprowadza się wtedy, gdy mamy do czynienia z danymi jakościowymi, czyli np. odpowiedziami typu tak/nie; posiada/nie posiada; honda/mazda; żółty/czerwony; widział/nie widział itd.

Czy można porównać długi ogon?

Przedsiębiorstwo wytypowało 45 fraz ale ma świadomość, że tych fraz może być ponad 400. Jest to spowodowane małą ilością ludzi klikających na kolejne frazy, które nazywane są „długim ogonem”. Właściwością „długiego ogona” jest to, iż frazy są mało razy wyszukiwane i poprzez to na daną, konkretną frazę klika mała ilość użytkowników. Z drugiej strony duża ilość tych fraz powoduje, iż całkowita ilość klientów może przerastać ilość internautów przychodzących z dominujących 45 fraz. Niemniej jednak do badania wzięto 45 głównych fraz a wynik ma odpowiedzieć na pytanie odnoszące się do wszystkich fraz, także tych z „długiego ogona”.

Zebrane dane informują, iż dla 45 głównych fraz producenta ibuty jest obecna na pozycjach 1-10 w 38 przypadkach a konkurencyjny producent butyonline w 43 przypadkach. Czy na tej przesłance można domniemywać, że pozycjonowanie obu producentów jest takie samo? Dane jak i pierwsze wyliczenia przedstawia wykres poniżej.

01 pozycjonowanie na te same frazy

W komórkach B4:C5 wpisano wyniki obserwacji pozycjonowania. W komórce D4 obliczono prawdopodobieństwo obecności producenta ibuty w analizowanych frazach dzieląc ilość obecności (komórka B4) przez ilość obserwacji (komórka C4). Identycznie obliczono prawdopodobieństwo dla producenta butyonline (komórka D5) i dla obu firm (komórka D6). W komórkach B6:C6 wyliczono sumy dla obecności i dla badanych fraz. Aby przeprowadzić test dla dwóch frakcji powinno się wyliczyć wartość statystyki wg poniższego wzoru:

=(p1 – p2)/ PIERWIASTEK (p*(1-p)*(1/n1 +1/n2))

Gdzie:

p1 – prawdopodobieństwo dla producenta ibuty

p2 – prawdopodobieństwo dla producenta butyonline

p – prawdopodobieństwo dla obu firm

n1 – ilość zbadanych fraz dla producenta ibuty

n2 – ilość zbadanych fraz dla producenta butyonline

Kolejne kroki wyliczone w Excelu zilustrowane są poniżej.

02 pozycjonowanie na te same frazy

Wynik badania jest pokazany w komórce B19. Aby sprawdzić czy obj producenci pozycjonują się na te same frazy trzeba ten rezultat przyrównać do wartości krytycznej, którą powinno się obliczyć za pomocą funkcji ROZKŁAD.NORMALNY.S.ODW dostępnej w Excelu.

Czy producenci pozycjonują się na te same frazy?

Jeśli wynik obliczeń jest niższy od wartości krytycznej to pozycjonowanie obu producentów można uznać za takie samo – nie tylko dla tych 45 fraz ale dla pozostałych niezbadanych. Jeśli wynik obliczeń jest wyższy od wartości krytycznej to pozycjonowanie producentów znacząco różni się od siebie, firmy pozycjonują się na inne frazy. Okno dialogowe należy wypełnić tak jak na rysunku poniżej.

03 pozycjonowanie na te same frazy

W prawdopodobieństwo należy wpisać „1-0,05/2” co oznacza iż, interesuje nas prawdopodobieństwo pomyłki we wnioskowaniu mniejsze niż 2,5%. To oznacza, że chcemy mieć pewność wyników na poziomie 97,5%. Wynik wartości krytycznej i wartości obliczeń przedstawia poniższy rysunek.

04 pozycjonowanie na te same frazy

Jak widać wartość obliczeniowa (komórka C21) jest mniejsza niż wartość krytyczna (komórka C22) a tym samym można uznać że obaj producenci obuwia pozycjonują się na takie same frazy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *