Analiza miejsc w naturalnych wynikach wyszukiwania

Analiza miejsc w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Właściciel sklepu internetowego ze sprzętem agd zaobserwował niepokojący trend w kontaktach potencjalnych klientów z firmą poprzez stronę internetową. Mianowicie od kilkunastu tygodni ilość tychże kontaktów spadła o ok 15%. Właściciel sklepu wyselekcjonował kilka czynników, które mogłyby oddziaływać na taki stan rzeczy. Między innymi na pomniejszenie ilości sprzedaży w sklepie internetowym mogłaby mieć wpływ pozycjonowanie w naturalnych wynikach w wyszukiwarce, tzw SEO. Właściciel sądzi, że potencjalni klienci uciekają do sklepów konkurencyjnych, ponieważ ta jest skuteczniej pozycjonowana w wyszukiwarce. Wybrano 110 fraz na jakie pozycjonuje się sklep i zweryfikowano średnią pozycję na te frazy jak i głównego konkurenta. Część danych zawierających średnie pozycje z ostatniego miesiąca przedstawia wykres poniżej.

01 pozycjonowanie konkurencja

Czy na podstawie tych danych można wnioskować, iż dany sklep jest słabiej pozycjonowany na interesujące frazy niż sklep konkurencyjny?

Czy sklep internetowy jest lepiej pozycjonowany niż konkurencja?

W tym celu powinno się przeprowadzić analizę polegającą na prześledzeniu czy średnie miejsca pozycjonowania na dane frazy są od siebie statystycznie różne. Często zdarza się tak, iż właściciel sklepu intuicyjnie nie jest zadowolony z firmy zajmującej się pozycjonowaniem w wyszukiwarce i sądzi, iż firma konkurencyjna lepiej sobie z tym radzi. Natomiast analityczne podejście do zagadnienia powinno w sposób przekonywujący odpowiedzieć na pytanie czy jest jakaś dysproporcja w pozycjonowaniu dwóch konkurencyjnych sklepów. Podjęcie decyzji bez analizy średnich może prowadzić do złych wniosków a tym samym do złej decyzji biznesowej.

Jak przeprowadzić analizę miejsc w wyszukiwarkach?

W Excel dostępne są dwie różne analizy dla dwóch średnich w zależności od wariancji: TEST T Z DWIEMA PRÓBAMI ZAKŁADAJĄCY RÓWNE WARIANCJE i  TEST T Z DWIEMA PRÓBAMI ZAKŁADAJĄCY RÓŻNE WARIANCJE.

02 pozycjonowanie konkurencja

Aby wiedzieć, który z tych testów zastosować należy w pierwszej kolejności użyć TEST F Z DWIEMA PRÓBAMI DLA WARIANCJI.

03 pozycjonowanie konkurencja

W tym momencie właściciel sklepu nie musi znać definicji wariancji. Ważne jest to tylko do wyboru już właściwego testu, który wskaże czy pozycjonowanie poszczególnych sklepów na dane frazy jest od siebie różne. Także z obowiązku musimy dodać, iż wariancja jest intuicyjnie utożsamiana ze zróżnicowaniem zbiorowości. Po przejściu w menu „dane”, należy kliknąć w „analiza danych” i na okienku które wyskoczy należy znaleźć „Test F: z dwiema próbami dla wariancji”.

04 pozycjonowanie konkurencja

Zakres zmiennej 1: w naszym przypadku to wyniki z pozycjonowania sklepu AGD 1, komórki B1:B1111.

Zakres zmiennej 2: to wyniki z pozycjonowania sklepu AGD 2, komórki C1:C111.

Zaznaczmy okienko „tytuły”, Alfa zostawiamy wartość domyślną.

Zakres wyjściowy to lewa górna komórka w której mają nam się pokazać wyniki – komórka E2. Wyniki z testu są przedstawione poniżej.

05 pozycjonowanie konkurencja

Jak widać w komórce F5 przedstawiona jest średnie miejsce w pozycjonowaniu dla sklepu AGD 1, która wynosi 19,24. Dla sklepu AGD 2 jest to 20,35, komórka G5. Dla właściciela sklepu AGD 1 ważne informacje zawierają komórki F9 i F11. Jeśli wartość F (komórka F9; 0,75904) jest mniejsze od Test F jednostronny umieszczonego w komórce F11 (0,72871) to oznacza to iż do właściwej analizy należy wybrać test TEST T Z DWIEMA PRÓBAMI ZAKŁADAJĄCY RÓWNE WARIANCJE. Jeśli wartość F jest większa od Test F jednostronny do dalszej analizy należy wybrać TEST T Z DWIEMA PRÓBAMI ZAKŁADAJĄCY RÓŻNE WARIANCJE. W tym przypadku 0,75904 jest większe od 0,72871 także należy wybrać TEST T Z DWIEMA PRÓBAMI ZAKŁADAJĄCY RÓŻNE WARIANCJE. Okno dialogowe przedstawia się następująco:

06 pozycjonowanie konkurencja

Zakres zmiennej 1 to wyniki z pozycjonowania dla sklepu AGD 1: komórki B2:B111

Zakres zmiennej 2 to wyniki dla sklepu AGD 2: komórki C2:C111

Różnica średnich wg hipotezy: należy wpisać 1. Zaznaczamy pole „tytuły”, alfa pozostawiamy domyślnie na 0,05. Zakres wyjściowy to komórka w której pokażą się wyniki analizy, komórka I2.

Wyniki analizy pozycjonowania względem konkurencji

Wyniki analizy przedstawiają się następująco:

07 pozycjonowanie konkurencja

Dla zarządu firmy A kluczowy wynik jest umieszczony w komórce J13 pt P(T<=t) dwustronny. Ponieważ P(T<=t) dwustronny wynosi 0,093068 i jest większe niż wartość graniczna przyjęta umownie na poziomie 0,05 to oznacza, iż średnie wyniki dla tych dwóch sklepów nie są istotnie różne. A co za tym idzie pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania nie wpływa znacząco na spadek sprzedaży i przejście klientów do konkurencyjnego sklepu agd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *