Analiza lokalizacji dla nowo powstałego warsztatu samochodowego

Analiza lokalizacji dla nowo powstałego warsztatu samochodowego

W artykule tym został przedstawiony jeden ze sposobów na wybór lokalizacji nowej firmy usługowej. W tym konkretnym przykładzie jest to warsztat samochodowy.

Przedsiębiorca chciałby otworzyć nowy warsztat samochodowy w celu zwiększenia przychodów firmy. Zastanawia się nad wyborem pomiędzy dwoma lokalizacjami: osiedlem Stokłosy na warszawskim Ursynowie bądź osiedlem Służew przy warszawskiej dzielnicy Mokotów. Aby oszacować, która lokalizacja przyniesie większą ilość klientów właściciel oszacował ilość samochodów niemieckich, w których naprawie się specjalizuje. Zebrane dane informują, iż na osiedlu Służew jest 805 samochodów produkcji niemieckiej z 1.500 obserwowanych. Na osiedlu Stokłosy 635 samochodów na 1.300 obserwowanych jest produkcji niemieckiej.

01

W komórkach D4:D6 obliczono prawdopodobieństwo wystąpienia samochodu produkcji niemieckiej wśród zbadanych na danym osiedlu. W komórce D4 wstawiono funkcję =B4/C4 i przekopiowano do komórek D5:D6.

Zebrane dane informują, że dla 50 konkretnych fraz firma A jest obecna na pozycjach 1-10 w 35 przypadkach a konkurencyjna firma B w 43 przypadkach. Czy na podstawie tych wyników można powiedzieć, że pozycjonowanie obu firm jest takie samo? Dane jak i pierwsze obliczenia przedstawia rysunek poniżej. Właściciel obserwował tylko ułamek samochodów na danym osiedlu ale chce oszacować i porównać wyniki z tych dwóch osiedli dla wszystkich osiedli. Korzystając ze sposobu omówionego poniżej nie trzeba badać wszystkich samochodów na osiedlach a wystarczy tylko ich część i na tej podstawie wnioskować najlepszą lokalizację na warsztat samochodowy.

Gdzie ulokować biznes?

Główne pytanie właściciela warsztatu samochodowego brzmi: na którym osiedlu jest więcej samochodów produkcji niemieckiej? A tym samym można wnioskować gdzie otworzyć nowy warsztat samochodowy. Aby odpowiedzi na pytanie właściciela należy przeprowadzić test dla dwóch frakcji. Jest to analiza, którą się przeprowadza wtedy, gdy mamy do czynienia z danymi jakościowymi, czyli np. odpowiedziami typu tak/nie; posiada/nie posiada; fiat/ford; niebieski/zielony; niemiecki/inny itd. Należy także pamiętać, iż porównywane osiedla powinny mieć podobną ilość mieszkańców.

Aby przeprowadzić test dla dwóch frakcji należy wyliczyć wartość statystyki wg poniższego wzoru:

=(p1 – p2)/ PIERWIASTEK (p*(1-p)*(1/n1 +1/n2))

Gdzie:

p1 – prawdopodobieństwo dla osiedla Służew

p2 – prawdopodobieństwo dla osiedla Stokłosy

p – prawdopodobieństwo dla obu miejsc

n1 – ilość samochodów niemieckich na Służewie

n2 – ilość samochodów niemieckich na Stokłosach

Poszczególne kroki obliczone w Excelu przedstawione są poniżej.

02

Czy lokalizacja ma wpływ na obrót?

Wynik analizy jest przedstawiony w komórce B19. Aby sprawdzić czy na obu osiedlach jest podobna ilość samochodów niemieckich należy ten wynik porównać do wartości krytycznej, którą należy obliczyć za pomocą funkcji ROZKŁAD.NORMALNY.S.ODW dostępnej w Excelu. Jeśli wynik obliczeń jest niższy od wartości krytycznej to ilość samochodów produkcji niemieckiej na obu osiedlach można uznać za takie samo – nie tylko dla zaobserwowanych ilości samochodów ale dla wszystkich na danym osiedlu. Jeśli wynik obliczeń jest wyższy od wartości krytycznej to ilość niemieckich samochodów znacząco różni się od siebie. Okno dialogowe należy wypełnić tak jak na rysunku poniżej.

03

W prawdopodobieństwo należy wpisać „1-0,05/2” co oznacza iż, interesuje nas prawdopodobieństwo pomyłki we wnioskowaniu mniejsze niż 2,5%. To oznacza, że chcemy mieć pewność wyników na poziomie 97,5%. Wynik wartości krytycznej i wartości obliczeń przedstawia poniższy rysunek.

04

Jak widać wartość obliczeniowa (komórka C21) jest większa niż wartość krytyczna (komórka C22) a tym samym można uznać, że ilości samochodów niemieckich na obu osiedlach jest znacząco różna. W tym momencie właściciel warsztatu samochodowego powinien zlokalizować nowy warsztat na osiedlu Warszawa Służew, ponieważ na tym osiedlu wyższe jest prawdopodobieństwo na obecność samochodu produkcji niemieckiej (komórka D4).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *